Lediga jobb Lunds kommun, Administrativa avdelningen, Kommunkontoret i Lund

Se alla lediga jobb från Lunds kommun, Administrativa avdelningen, Kommunkontoret i Lund. Genom att välja ett specifikt yrke kan du även välja att se alla lediga jobb i Lund som finns inom det yrket.

Arkivarie till stadsarkivet i Lunds kommun

Lund skapar framtiden – med kunskap, innovation och öppenhet! Vi vågar tänka stort, visa handlingskraft och med tillit låta nya idéer växa till hållbara lösningar. Vill du vara med och skapa framtiden med oss? På kommunkontoret, som är kommunstyrelsens förvaltning, arbetar cirka 200 medarbetare med att stödja politiska nämnder och förvaltningar i kommunen. Inom kommunkontoret finns kommungemensamma funktioner som HR, ekonomi, kommunikation, IT, strategisk... Visa mer
Lund skapar framtiden – med kunskap, innovation och öppenhet! Vi vågar tänka stort, visa handlingskraft och med tillit låta nya idéer växa till hållbara lösningar. Vill du vara med och skapa framtiden med oss?

På kommunkontoret, som är kommunstyrelsens förvaltning, arbetar cirka 200 medarbetare med att stödja politiska nämnder och förvaltningar i kommunen. Inom kommunkontoret finns kommungemensamma funktioner som HR, ekonomi, kommunikation, IT, strategisk utveckling och näringsliv.

ARBETSUPPGIFTER
Enheten för Stadsarkiv i Lund söker nu en arkivarie med placering vid Arkivcentrum Syd för arbete huvudsakligen med pappersbaserad information. Du ska kunna arbeta både operativt och strategiskt. I arbetsuppgifterna ingår att bedriva tillsyn, ta fram och implementera säkra och hållbara rutiner för arkiv- och informationshantering, genomföra gallringsutredningar samt ge råd och stöd till kommunens verksamheter. Du kommer att medverka i att driva och utveckla stadsarkivets nätverk för arkivansvariga ute i verksamheterna. Att planera och genomföra utbildningar inom informationshanteringsområdet ingår också i dina arbetsuppgifter, liksom att handleda praktikanter. Som representant för stadsarkivet i Lund står du för välfungerande kommunikation, pragmatisk service och stöd till förvaltningarna och andra verksamheter. Du kommer dessutom att ta emot leveranser, ordna och förteckna arkiv, göra sekretessbedömningar och lämna ut allmänna handlingar. Du ska driva arbetet med att tillgängliggöra stadsarkivets samlingar till en bredare publik och vara en självklar aktör i samarbetet med de andra arkivinstitutionerna på arkivcentrum syd. Lunds kommun ingår i samverkansprojektet SkånEarkiv, en gemensam e-arkivslösning för 16 skånska kommuner, och i det arbetet kommer du att delta som representant för Lunds kommun.

KVALIFIKATIONER
Du är högskoleutbildad inom arkiv-/informationsvetenskap. Du har mycket goda kunskaper om arkivlagen och offentlighets- och sekretesslagen. Har du kunskap om annan relevant lagstiftning, främst kommunallagen och förvaltningslagen, ser vi detta som meriterande. Du har flerårig erfarenhet som arkivarie eller annan erfarenhet som bedöms relevant. Det är meriterande om du har erfarenhet av arbete i kommun, landsting eller annan offentlig förvaltning.

Du ska ha lätt för att skapa relationer och ha ett pragmatiskt och lösningsorienterat förhållningssätt. Du ska ha god pedagogisk förmåga och vara van vid att hålla utbildningar och föredrag. Du är tydlig och strukturerad. Du har goda datorkunskaper generellt och särskilt inom Office-paketet. Du har mycket god goda kunskaper i det svenska språket och kan uttrycka dig tydligt och korrekt i både tal och skrift. Det är meriterande om du har arbetat i förteckningsstödet Visual arkiv.

Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper.


ÖVRIGT
Lunds kommun arbetar efter en strukturerad modell för rekrytering och annonsering. Vi undanber oss därför ytterligare kontakt med media-/annonsförsäljare, rekryteringssajter och liknande. Visa mindre

Studentmedarbetare på Överförmyndarenheten

Lund skapar framtiden – med kunskap, innovation och öppenhet! Vi vågar tänka stort, visa handlingskraft och med tillit låta nya idéer växa till hållbara lösningar. Vill du vara med och skapa framtiden med oss? På kommunkontoret, som är kommunstyrelsens förvaltning, arbetar cirka 200 medarbetare med att stödja politiska nämnder och förvaltningar i kommunen. Inom kommunkontoret finns kommungemensamma funktioner som HR, ekonomi, kommunikation, IT, strategisk... Visa mer
Lund skapar framtiden – med kunskap, innovation och öppenhet! Vi vågar tänka stort, visa handlingskraft och med tillit låta nya idéer växa till hållbara lösningar. Vill du vara med och skapa framtiden med oss?

På kommunkontoret, som är kommunstyrelsens förvaltning, arbetar cirka 200 medarbetare med att stödja politiska nämnder och förvaltningar i kommunen. Inom kommunkontoret finns kommungemensamma funktioner som HR, ekonomi, kommunikation, IT, strategisk utveckling och näringsliv.

ARBETSUPPGIFTER
Överförmyndarnämnden är en tillsynsmyndighet i Lunds kommun. På överförmyndarenheten arbetar nio personer, sju handläggare, en administratör och en enhetschef. Handläggarna är jurister och ekonomer. Vi arbetar i två olika team och samarbetar mycket mellan teamen. Överförmyndarenheten rekryterar gode män och förvaltare och arrangerar utbildningar för dem. Vi granskar ekonomiska redovisningar och ser till att huvudmännens rättigheter tas tillvara. Vi är ambitiösa, vill hålla hög kvalitet i arbetet och kompetensutvecklar oss i stor utsträckning på vårt specialområde. Vi sitter i nya, fina lokaler på Bangatan 8, mitt emot Centralstationen.
Arbetsuppgifter
Vill du få ett kvalificerat extrajobb på schyssta villkor som är relevant för studierna och ger dig en fot in på en arbetsmarknad?

Som studentmedarbetare på Överförmyndarenheten genomför du ett kvalificerat uppdrag vid sidan av dina studier. Du får möjlighet till inblick i Lunds kommuns verksamhet och bidrar till vår utveckling. Vi söker dig som aktivt studerar vid universitet/högskola. Du ska ha läst minst 60 hp i ett för uppdraget relevant ämne. Arbetstiden förläggs enligt överenskommelse med dig. Din anställning omfattar i genomsnitt åtta timmar per vecka under våren 2020.
Du kommer att bistå oss i rutiner, vid handläggning och för underlag för beslutsfattande i ärenden och granskning. Du får handlägga intresseanmälningar genom registerkontroll och intyg.
Du får också delta i projekt t.ex. samverkansprojekt för frivilliga samhällsarbetare och projekt med andra kommuner om Artificiell intelligens och årsräkningar.


KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som aktivt studerar vid universitet eller högskola. Du ska redan ha läst minst 60 hp i juridik eller ekonomi. Du får gärna vara intresserad av digitala processer och digitalisering av system.

ÖVRIGT
Lunds kommun arbetar efter en strukturerad modell för rekrytering och annonsering. Vi undanber oss därför ytterligare kontakt med media-/annonsförsäljare, rekryteringssajter och liknande. Visa mindre

Tillsynsarkivarie

Lund skapar framtiden – med kunskap, innovation och öppenhet! Vi vågar tänka stort, visa handlingskraft och med tillit låta nya idéer växa till hållbara lösningar. Vill du vara med och skapa framtiden med oss? På kommunkontoret, som är kommunstyrelsens förvaltning, arbetar cirka 200 medarbetare med att stödja politiska nämnder och förvaltningar i kommunen. Inom kommunkontoret finns kommungemensamma funktioner som HR, ekonomi, kommunikation, IT, strategisk... Visa mer
Lund skapar framtiden – med kunskap, innovation och öppenhet! Vi vågar tänka stort, visa handlingskraft och med tillit låta nya idéer växa till hållbara lösningar. Vill du vara med och skapa framtiden med oss?

På kommunkontoret, som är kommunstyrelsens förvaltning, arbetar cirka 200 medarbetare med att stödja politiska nämnder och förvaltningar i kommunen. Inom kommunkontoret finns kommungemensamma funktioner som HR, ekonomi, kommunikation, IT, strategisk utveckling och näringsliv.

ARBETSUPPGIFTER
Som tillsynsarkivarie är du placerad vid Stadsarkivet, men du arbetar i organisationen kring SkanEarkiv tillsammans med kollegor som är IT-arkivairer och tillsynsarkivarier. I SkanEarkiv samverkar 16 skånska kommuner i arbetet med att skapa ett gemensamt e-arkiv. Lund fungerar som värdkommun och har det operativa ansvaret för att bygga upp e-arkivet
både organisatoriskt, funktionellt och tekniskt. Som tillsynsarkivarie kommer du att vara en nyckelkompetens i detta arbete. Du kommer att delta i nätverk och arbetsgrupper inom e-arkivsamverkan och bidra till ett välfungerande samarbete med samverkanskommunerna. Du kommer att arbeta med tillsyn och leveransförberedelser tillsammans med kommunarkivarierna och annan personal i samverkanskommunerna. Till dina arbetsuppgifter hör också att utveckla och effektivisera processer och rutiner inom arkiv- och informationshantering. Du deltar i framtagandet av styrdokument, riktlinjer och andra strategiska verktyg för att sörja för en god informationshantering. Att planera och genomföra utbildningar inom informationshanteringsområdet ingår också i dina arbetsuppgifter. Du står för välfungerande kommunikation, god service och stöd till förvaltningarna och andra verksamheter, i synnerhet registratorer, nämndsekreterare och verksamhetschefer.
Arbetet innebär också till viss del egen handläggning av ärenden i form av att bearbeta, analysera och skriva utredningar
samt att uppdatera styrdokument.

Organisationen kring SkanEarkiv flyttar under vintern 2020 in i lokaler i centrala Lund.


KVALIFIKATIONER
Du är högskoleutbildad inom arkiv-/informationsvetenskap. Du har mycket goda kunskaper om arkivlagen och offentlighets- och sekretesslagen. Har du kunskap om annan relevant lagstiftning, främst kommunallagen och förvaltningslagen, ser vi detta som meriterande. Utbildning/kunskaper om e-arkiv och/eller långtidsbevarande av digital information är meriterande.

Du har flerårig erfarenhet som arkivarie eller annan erfarenhet som bedöms relevant. Det är meriterande om du har erfarenhet av arbete i kommun, landsting eller annan offentlig förvaltning samt om du har erfarenhet av projektarbete eller utvecklingsarbete.

Du har hög integritet och ett pragmatiskt och lösningsorienterat förhållningssätt. Du har mycket god förmåga att samarbeta och bygger goda relationer. Du är tydlig och strukturerad. Du har goda datorkunskaper generellt och särskilt inom office-paketet. Du har mycket god goda kunskaper i det svenska språket och kan uttrycka dig tydligt och korrekt i både tal och skrift.

Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper.
Tillsvidareanställning. Tillträde enligt överenskommelse helst så snart som möjligt. 2-3 tjänster.

ÖVRIGT
Lunds kommun arbetar efter en strukturerad modell för rekrytering och annonsering. Vi undanber oss därför ytterligare kontakt med media-/annonsförsäljare, rekryteringssajter och liknande. Visa mindre

IT-arkivarie

Lund skapar framtiden – med kunskap, innovation och öppenhet! Vi vågar tänka stort, visa handlingskraft och med tillit låta nya idéer växa till hållbara lösningar. Vill du vara med och skapa framtiden med oss? På kommunkontoret, som är kommunstyrelsens förvaltning, arbetar cirka 200 medarbetare med att stödja politiska nämnder och förvaltningar i kommunen. Inom kommunkontoret finns kommungemensamma funktioner som HR, ekonomi, kommunikation, IT, strategisk... Visa mer
Lund skapar framtiden – med kunskap, innovation och öppenhet! Vi vågar tänka stort, visa handlingskraft och med tillit låta nya idéer växa till hållbara lösningar. Vill du vara med och skapa framtiden med oss?

På kommunkontoret, som är kommunstyrelsens förvaltning, arbetar cirka 200 medarbetare med att stödja politiska nämnder och förvaltningar i kommunen. Inom kommunkontoret finns kommungemensamma funktioner som HR, ekonomi, kommunikation, IT, strategisk utveckling och näringsliv.

ARBETSUPPGIFTER
Som IT-arkivarie är du placerad vid Stadsarkivet. Här ingår du i ett team av arkivarier, IT-arkivarier, informationshanteringsspecialister och assistenter som jobbar både med traditionell arkivhantering, e-arkiv,
utbildningar och strategisk informationshantering. Tjänsterna som IT-arkivarie är placerade vid Stadsarkivet, men du kommer att arbeta inom ramarna för SkanEarkiv. I SkanEarkiv samarbetar 16 skånska kommuner i att skapa ett gemensamt e-arkiv. Lund fungerar som värdkommun och har det operativa ansvaret för att bygga upp e-arkivet
både organisatoriskt, funktionellt och tekniskt. Som IT-arkivarie du kommer du att vara en nyckelkompetens i detta arbete tillsammans med cirka 6 kollegor som är IT-arkivarier och tillsynsarkivarier. Du kommer att delta i nätverk och arbetsgrupper inom e-arkivsamverkan och bidra till ett välfungerande samarbete med samverkanskommunerna. Du arbetar med att utveckla, effektivisera och digitalisera processer och rutiner inom arkiv- och informationshantering och deltar i framtagandet av styrdokument, riktlinjer och andra viktiga strategiska verktyg för att sörja för en god informationshantering.
Att planera och genomföra utbildningar inom informationshanteringsområdet ingår också i dina arbetsuppgifter.
Du står för välfungerande kommunikation, god service och stöd till förvaltningarna och andra verksamheter, i synnerhet
registratorer, nämndsekreterare och verksamhetschefer.
Arbetet innebär också till viss del egen handläggning av ärenden i form av att bearbeta, analysera och skriva utredningar
samt att uppdatera styrdokument.

Organisationen kring SkanEarkiv flyttar under vintern 2020 in i lokaler i centrala Lund.


KVALIFIKATIONER
Du är högskoleutbildad inom arkiv-/informationsvetenskap, systemvetenskap eller motsvarande. Du har mycket goda
kunskaper om arkivlagen och offentlighets- och sekretesslagen. Har du kunskap om annan relevant lagstiftning, främst
kommunallagen och förvaltningslagen, ser vi detta som meriterande. Du har även utbildning/kunskaper om e-arkiv och/eller
långtidsbevarande av digital information.

Du har flerårig erfarenhet som arkivarie eller IT-/e-arkivarie eller annan erfarenhet som bedöms relevant. Du har
erfarenhet av att arbeta med e-arkiv eller bevarande av digital information. Det är meriterande om du har erfarenhet av
arbete i kommun, landsting eller annan offentlig förvaltning samt om du har erfarenhet av projektarbete eller utvecklingsarbete.

Du har goda datorkunskaper generellt och specifikt inom office-paketet. Du har erfarenhet av arbete i VisualArkiv
eller annat förteckningssystem. Du har mycket god goda kunskaper i det svenska språket och kan uttrycka dig tydligt och korrekt på svenska i tal och skrift.

Du är självgående, initiativtagande och uthållig. Du har mycket god förmåga att samarbeta och skapar goda relationer. Du är strukturerad, kvalitetsmedveten och har en mycket god förmåga att analysera och lösa problem.

Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper.

Tillsvidareanställning. Tillträde enligt överenskommelse men gärna så snart som möjligt. 2-3 tjänster.

ÖVRIGT
Lunds kommun arbetar efter en strukturerad modell för rekrytering och annonsering. Vi undanber oss därför ytterligare kontakt med media-/annonsförsäljare, rekryteringssajter och liknande. Visa mindre

Nämndsekreterare / registrator

Lund skapar framtiden – med kunskap, innovation och öppenhet! Vi vågar tänka stort, visa handlingskraft och med tillit låta nya idéer växa till hållbara lösningar. Vill du vara med och skapa framtiden med oss? På kommunkontoret, som är kommunstyrelsens förvaltning, arbetar cirka 200 medarbetare med att stödja politiska nämnder och förvaltningar i kommunen. Inom kommunkontoret finns kommungemensamma funktioner som HR, ekonomi, kommunikation, IT, strategisk... Visa mer
Lund skapar framtiden – med kunskap, innovation och öppenhet! Vi vågar tänka stort, visa handlingskraft och med tillit låta nya idéer växa till hållbara lösningar. Vill du vara med och skapa framtiden med oss?

På kommunkontoret, som är kommunstyrelsens förvaltning, arbetar cirka 200 medarbetare med att stödja politiska nämnder och förvaltningar i kommunen. Inom kommunkontoret finns kommungemensamma funktioner som HR, ekonomi, kommunikation, IT, strategisk utveckling och näringsliv.

ARBETSUPPGIFTER
Som nämndsekreterare/registrator tillhör du administrativa avdelningen och kommer att arbeta nära chefer, registrator, kommun- och nämndsekreterare och handläggare.

Du arbetar i ett team flera kollegor med nämndadministrativt arbete i anslutning till kommunstyrelsens, kommunfullmäktiges och därtill hörande utskotts sammanträden. Du kommer att arbeta med registratur, postöppning, kallelser, handlingar, sekreterarskap, protokoll, expediering, arvoden, m.m. Du biträder både huvudregistrator och kommunsekreterare. Vidare arbetar du med möteshantering inför och efter sammanträden i olika kommunala beslutsorgan. Arbetsuppgifterna inkluderar mötesadministration, arvodeshantering och annan hantering av allmänna handlingar.

I din roll är du sekreterare i valberedning och demokratiberedning samt backup till kommunsekretaren som är sekreterare i kommunstyrelsen och dess utskott. Vid behov kan du även vara sekreterare i kommunfullmäktige eller andra nämnder/utskott.
Du deltar även i arbetet med att utveckla och digitalisera processer och rutiner inom nämndadministrationen.


KVALIFIKATIONER
Du bör ha en högskoleutbildning inom juridik, samhälls-/statsvetenskap, offentlig förvaltning eller liknande.
Du har goda kunskaper om relevant lagstiftning, främst kommunallagen, offentlighets- och sekretesslagen och förvaltningslagen. Vi ser gärna att du även har kunskaper om GDPR/personuppgiftslagstiftning och arkivlagen.
Du har gedigen erfarenhet av arbete i kommun, landsting eller annan offentlig förvaltning som kommunsekreterare, nämndsekreterare, registrator, administratör eller motsvarande. Du har även erfarenhet av arbete i W3D3 eller annat ärendehanteringssystem.

Du har lätt för att uttrycka dig tydligt och korrekt på svenska i både tal och skrift. Du har goda datorkunskaper och kan hantera de vanliga delarna i office-paketet. Har du erfarenhet av projekt- och utvecklingsarbete, gärna inom digital nämndsadministration eller motsvarande, ser vi detta som meriterande.

Som person är du en ansvarsfull, pålitlig, noggrann och nyfiken person som har fokus på att ge god service till medborgarna. Du har mycket god förmåga att självständigt strukturera, planera och prioritera ditt arbete och kan vid behov arbeta i ett högt tempo utan att ge avkall på kvalitet. Du förstår vikten av en korrekt, formell hantering av beslutsunderlag, kungörelser, protokoll m.m.
Du är flexibel och tycker att det är roligt att utföra såväl rutinartade som mer kvalificerade uppgifter.
Vi lägger stor vikt vid att du har en god förmåga att samarbeta och kan bidra till ett gott arbetsklimat med god kommunikation

Vi erbjuder dig en centralt belägen arbetsplats i nybyggda lokaler vid centralstationen i Lund. Framför allt ger vi dig ett utvecklande uppdrag genom kunskap, innovation och öppenhet.


ÖVRIGT
Lunds kommun arbetar efter en strukturerad modell för rekrytering och annonsering. Vi undanber oss därför ytterligare kontakt med media-/annonsförsäljare, rekryteringssajter och liknande. Visa mindre

Studentmedarbetare på Överförmyndarenheten

Lund skapar framtiden – med kunskap, innovation och öppenhet! Vi vågar tänka stort, visa handlingskraft och med tillit låta nya idéer växa till hållbara lösningar. Vill du vara med och skapa framtiden med oss? På kommunkontoret, som är kommunstyrelsens förvaltning, arbetar cirka 200 medarbetare med att stödja politiska nämnder och förvaltningar i kommunen. Inom kommunkontoret finns kommungemensamma funktioner som HR, ekonomi, kommunikation, IT, strategisk... Visa mer
Lund skapar framtiden – med kunskap, innovation och öppenhet! Vi vågar tänka stort, visa handlingskraft och med tillit låta nya idéer växa till hållbara lösningar. Vill du vara med och skapa framtiden med oss?

På kommunkontoret, som är kommunstyrelsens förvaltning, arbetar cirka 200 medarbetare med att stödja politiska nämnder och förvaltningar i kommunen. Inom kommunkontoret finns kommungemensamma funktioner som HR, ekonomi, kommunikation, IT, strategisk utveckling och näringsliv.

ARBETSUPPGIFTER
Överförmyndarnämnden är en tillsynsmyndighet i Lunds kommun. På överförmyndarenheten arbetar åtta personer, sex handläggare, en administratör och en enhetschef. Handläggarna är jurister och ekonomer. Vi arbetar i tre olika team och samarbetar mycket mellan teamen. Överförmyndarenheten rekryterar gode män och förvaltare och arrangerar utbildningar för dem. Vi granskar ekonomiska redovisningar och ser till att huvudmännens rättigheter tas tillvara. Vi är ambitiösa, vill hålla hög kvalitet i arbetet och kompetensutvecklar oss i stor utsträckning på vårt specialområde. Vi sitter i nya, fina lokaler på Bangatan 8, mitt emot Centralstationen.

Arbetsuppgifter:
Vill du få ett kvalificerat extrajobb på schyssta villkor som är relevant för studierna och ger dig en fot in på en arbetsmarknad?

Som studentmedarbetare på Överförmyndarenheten genomför du ett kvalificerat uppdrag vid sidan av dina studier. Du får möjlighet till inblick i Lunds kommuns verksamhet och bidrar till vår utveckling. Vi söker dig som aktivt studerar vid universitet/högskola. Du ska ha läst minst 60 hp i ett för uppdraget relevant ämne. Arbetstiden förläggs enligt överenskommelse med dig. Din anställning omfattar i genomsnitt åtta timmar per vecka under hösten 2019.
Du kommer att bistå oss i rekrytering och matchning av gode män och förvaltare samt samverkansprojekt b.la. genom
- Administrera intresseanmälningar och handlägga dem genom registerkontroller och intyg
- Fräscha upp kompetensmoduler, intranät och lund.se
- Delta i samverkansprojekt för frivilliga samhällsarbetare
- Delta i arbetsgrupp för firandet av Internationella Frivilligdagen den 5 december


KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som aktivt studerar vid universitet eller högskola. Du ska ha läst minst 60 hp i beteendevetenskapliga ämnen som sociologi, psykologi m.fl.

ÖVRIGT
Lunds kommun arbetar efter en strukturerad modell för rekrytering och annonsering. Vi undanber oss därför ytterligare kontakt med media-/annonsförsäljare, rekryteringssajter och liknande. Visa mindre

Handläggare till Överförmyndarenheten

Lund skapar framtiden – med kunskap, innovation och öppenhet! Vi vågar tänka stort, visa handlingskraft och med tillit låta nya idéer växa till hållbara lösningar. Vill du vara med och skapa framtiden med oss? På kommunkontoret, som är kommunstyrelsens förvaltning, arbetar cirka 200 medarbetare med att stödja politiska nämnder och förvaltningar i kommunen. Inom kommunkontoret finns kommungemensamma funktioner som HR, ekonomi, kommunikation, IT, strategisk... Visa mer
Lund skapar framtiden – med kunskap, innovation och öppenhet! Vi vågar tänka stort, visa handlingskraft och med tillit låta nya idéer växa till hållbara lösningar. Vill du vara med och skapa framtiden med oss?

På kommunkontoret, som är kommunstyrelsens förvaltning, arbetar cirka 200 medarbetare med att stödja politiska nämnder och förvaltningar i kommunen. Inom kommunkontoret finns kommungemensamma funktioner som HR, ekonomi, kommunikation, IT, strategisk utveckling och näringsliv.

ARBETSUPPGIFTER
Överförmyndarnämnden är en tillsynsmyndighet i Lunds kommun. På överförmyndarenheten arbetar åtta personer, sex handläggare, en administratör och en enhetschef. Handläggarna är jurister och ekonomer. Vi arbetar i tre olika team och samarbetar mycket mellan teamen. Överförmyndarenheten rekryterar gode män och förvaltare och arrangerar utbildningar för dem. Vi granskar ekonomiska redovisningar och ser till att huvudmännens rättigheter tas tillvara. Vi är ambitiösa, vill hålla hög kvalitet i arbetet och kompetensutvecklar oss i stor utsträckning på vårt specialområde. Vi sitter i nya, fina lokaler på Bangatan 8, mitt emot Centralstationen.
Vi söker nu en vikarierande handläggare.

Arbetsuppgifter:
Du kommer att ingå i teamet för ansökningar på överförmyndarenheten och handlägga och besluta i ärenden om godmanskap, förvaltarskap och förmynderskap. Tillsynsarbetet spänner över civilrättens centrala områden t.ex. förmögenhetsrätt, familjerätt, successionsrätt och fastighetsrätt. Kommunallagen, förvaltningslagen och sekretessregler styr det dagliga arbetet.
Du kommer b.la. att upprätta yttranden och företräda överförmyndarnämnden i domstol. I ansökningsteamet kommer du också arbeta med rekrytering och matchning, utbildning och information. Du kommer sköta kontakter med gode män, förvaltare, anhöriga, myndigheter och frivilligföreningar m.fl. Du kommer att föredra frågor i Överförmyndarnämnden och delta i arbetsgruppen för firandet av Internationella Frivilligdagen 5 december.


KVALIFIKATIONER
För att klara uppdraget ska du vara jurist, socionom, ekonom eller ha likvärdig utbildning. Vi kommer lägga vikt vid din erfarenhet av överförmyndarfrågor eller annan tillsyn. Arbete i tingsrätt/förvaltningsrätt är särskilt meriterande. All annan erfarenhet från statlig/kommunal myndighet är meriterande. Det behövs god tal- och skrivförmåga i arbetet och att du kan skapa goda kontakter och nätverk.
Som person krävs det att du är lugn och balanserad. Du kan kombinera nytänkande med ordning och reda för våra uppdragstagare som är frivilliga samhällsarbetare.
Välkommen med din ansökan!


ÖVRIGT
Lunds kommun arbetar efter en strukturerad modell för rekrytering och annonsering. Vi undanber oss därför ytterligare kontakt med media-/annonsförsäljare, rekryteringssajter och liknande. Visa mindre

Handläggare Överförmyndarnämnden

Lund skapar framtiden – med kunskap, innovation och öppenhet! Vi vågar tänka stort, visa handlingskraft och med tillit låta nya idéer växa till hållbara lösningar. Vill du vara med och skapa framtiden med oss? På kommunkontoret, som är kommunstyrelsens förvaltning, arbetar cirka 200 medarbetare med att stödja politiska nämnder och förvaltningar i kommunen. Inom kommunkontoret finns kommungemensamma funktioner som HR, ekonomi, kommunikation, IT, strategisk... Visa mer
Lund skapar framtiden – med kunskap, innovation och öppenhet! Vi vågar tänka stort, visa handlingskraft och med tillit låta nya idéer växa till hållbara lösningar. Vill du vara med och skapa framtiden med oss?

På kommunkontoret, som är kommunstyrelsens förvaltning, arbetar cirka 200 medarbetare med att stödja politiska nämnder och förvaltningar i kommunen. Inom kommunkontoret finns kommungemensamma funktioner som HR, ekonomi, kommunikation, IT, strategisk utveckling och näringsliv.

ARBETSUPPGIFTER
Överförmyndarnämnden är en tillsynsmyndighet i Lunds kommun. På överförmyndarenheten arbetar åtta personer, sex handläggare, en administratör och en enhetschef. Tillsynsarbetet spänner över civilrättens centrala områden som förmögenhetsrätt, familjerätt, successionsrätt och fastighetsrätt. Kommunallagen, förvaltningslagen och sekretessregler styr det dagliga arbetet. Handläggarna är jurister och ekonomer. Vi arbetar i tre olika team och samarbetar mycket mellan teamen. Överförmyndarenheten rekryterar gode män och förvaltare och arrangerar utbildningar för dem. Vi granskar deras ekonomiska redovisningar och ser till att huvudmännens rättigheter tas tillvara. Vi är ambitiösa, vill hålla hög kvalitet i arbetet och kompetensutvecklar oss i stor utsträckning på vårt specialområde. Vi sitter i nya, fina lokaler på Bangatan 8, mitt emot Centralstationen i Lund.

Vi söker nu ytterligare en handläggare.

Du kommer att ingå i teamet för granskning på överförmyndarenheten och vara spjutspets i arbetet med granskning av årsräkningar och i utvecklingen av detta hantverk. Du kommer dessutom besluta i ärenden om tillsyn och föredra frågor i Överförmyndarnämnden. Utbildningsinsatser och allmänt utredningsarbete på överförmyndarenheten ingår också i arbetsuppgifterna liksom kontakter och nätverkande på överförmyndarområdet.

KVALIFIKATIONER
För att klara uppdraget ska du vara ekonom eller jurist eller ha likvärdig utbildning. Vi kommer lägga vikt vid din erfarenhet av redovisning och revision, överförmyndarfrågor eller annan tillsynsverksamhet. Arbete på skatteverk, kronofogde, förvaltningsrätt är särskilt meriterande. All annan erfarenhet från statlig/kommunal myndighet är meriterande. Det behövs god tal- och skrivförmåga i arbetet och att du kan skapa goda kontakter och nätverk. Du behöver ha intresse och fallenhet för digitala arbetssätt och för utvecklingsarbete inom olika systemverktyg.
Som person krävs att du är lugn och balanserad. Du kan kombinera nytänkande med ordning och reda för våra uppdragstagare som är frivilliga samhällsarbetare. Du är säker i rollen som myndighetsutövare.

Dagtid, viss kvällstjänst vid utbildningar kan förekomma.

Tillsvidareanställning med tillträde efter överenskommelse.

ÖVRIGT
Lunds kommun arbetar efter en strukturerad modell för rekrytering och annonsering. Vi undanber oss därför ytterligare kontakt med media-/annonsförsäljare, rekryteringssajter och liknande. Visa mindre

Vaktmästare till EU - valet

Lund skapar framtiden – med kunskap, innovation och öppenhet! Vi vågar tänka stort, visa handlingskraft och med tillit låta nya idéer växa till hållbara lösningar. Vill du vara med och skapa framtiden med oss? På kommunkontoret, som är kommunstyrelsens förvaltning, arbetar cirka 200 medarbetare med att stödja politiska nämnder och förvaltningar i kommunen. Inom kommunkontoret finns kommungemensamma funktioner som HR, ekonomi, kommunikation, IT, strategisk... Visa mer
Lund skapar framtiden – med kunskap, innovation och öppenhet! Vi vågar tänka stort, visa handlingskraft och med tillit låta nya idéer växa till hållbara lösningar. Vill du vara med och skapa framtiden med oss?

På kommunkontoret, som är kommunstyrelsens förvaltning, arbetar cirka 200 medarbetare med att stödja politiska nämnder och förvaltningar i kommunen. Inom kommunkontoret finns kommungemensamma funktioner som HR, ekonomi, kommunikation, IT, strategisk utveckling och näringsliv.

ARBETSUPPGIFTER
Lunds kommun söker nu en vaktmästare till kommande EU-val. Du kommer under perioden att arbeta tillsammans med en vaktmästare och två valsamordnare. Som vaktmästare kommer dina arbetsuppgifter bestå av packning av valmaterial, köra valmaterial till och från våra förtidsröstningslokaler, möblera förtidsröstningslokaler samt hjälpa till med diverse arbetsuppgifter under valhelgen. Perioden för arbetet är från den 1 maj till mitten av juni. Arbete under kväll och helg kan förekomma.

KVALIFIKATIONER
Lämplig utbildning och/eller erfarenhet. Serviceanda, flexibilitet och goda kunskaper inom det svenska språket är av vikt för att klara uppdraget. God samarbetsförmåga är en viktig förutsättning för uppdraget. Det är meriterande med erfarenhet av valsystemet. Körkort B är ett krav för tjänsten.

ÖVRIGT
Lunds kommun arbetar efter en strukturerad modell för rekrytering och annonsering. Vi undanber oss därför ytterligare kontakt med media-/annonsförsäljare, rekryteringssajter och liknande. Visa mindre